Followers

Doa

“ Tuhanku, utuslah seorang suami yang soleh untuk melamarku, condongkanlah hatinya kepadaku berkat kebenaran Kalam-Mu yang qadim dan berkat UtusanMu yang mulia dengan keberkahan sejuta ucapan LAA HAWLA WALAA QUWWATA ILLAA BILLAAHIL 'ALIYYIL 'AZHIIM. Dan semoga Allah Melimpahkan Rahmat dan Salam kepada junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w., dan kepada segenap keluarga serta sahabatnya. Dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian Alam."

Tuesday, November 24, 2009

SURAT BERHENTI KERJA SEORANG OPERATER KILANG


JULIANA BONUS BT CHE ROSS
NO 834,LORONG BAHGIA
TAMAN SEJAHTERA
06600
============================================================================
MUHAMAD YUSOP
PLOT 131A,
JALAN PERINDUSTRIAN BUKIT MINYAK,
14100 BUKIT MINYAK,
SEBERANG PERAI TENGAH,
PENANG . 19 DEC 2005

TUAN,

PER : SURAT BERHENTI KERJA

Saya seperti nama diatas, ingin memohon berhenti kerja. Saya berharap permohonan ini diluluskan. Berikut adalah sebab- musabab saya ingin berhenti kerja:-

1. Saya kerap dibuli oleh senior.

2. Makanan di kantin tak sedap tapi mahal macam KFC. Tambahan pula kalau makcik senior yg kira.

3. Lagu 5'S tidak masuk dalam carta ERA.

4. Waktu rehat tersangat pendek 15 minit je... Nak beratur pun dah 20 minit!!!

5. KERJA BERDIRIIIIIIIIIII... ... ... . Kasut takde sponge pulak!!!!!

6. Bas kilang tersangat laju... . Tersangat BAHAYA... ..

7. Kalau setakat nak keja kilang, lebih baik tak payah ambil SPM. Indon tak ambil SPM pun boleh keja jugak!!!

8. Pekerja dipaksa O.T. Ingat kita orang ROBOT ke!!! Kalau tak O.T. ugut nak bagi Warning Letter pulakk... ..

9. Pintu kecemasan dihalang. Bila BOMBA audit baru kalut. KESELAMATAN TIDAK DIUTAMAKAN.

10. Scan in/out sikit nak masuk kena beratok sampai GATE HOUSE nak balik kena beratok BULEH TAWAF satu kilang..

11. Pintu keluar masuk 2 shj. Pekerja beribu... . Masuk LATE marah!!! Balik LATE driver BAS pulak marah!!!! sampai rumah mak bapak pulak yang marah KAMI selalu kena MARAHHHHHH...

12. Boss kadang 2 ok, kadang 2 tension sampai tak ingat 2 yang kami ni orang gak

13. Faedah2 lain tak memuaskan. contoh keja bagai nak tecabut kepala lutut profet shereing HAMPEHHH

14. BANYAK LAGI NAK HABAQ TAPI KUT TAK SANGUP DENGAQ KUT!!!!

15. Bonus Tahun Ni Takde Macam Hampeh...Orang Gaji Besar je yang dapat,Orang bawahan semua tak dapat...Kalau mcm ni biar boss besar mati cepat!!!! ..baru ada keadilan...... Aminnnn

Untuk pengetahuan tuan, saya telah berjaya menabung sebanyak RM 1.5 juta selama saya bekerja sebagai operator. Wang itu telah saya laburkan dalam bentuk dinar emas. Setiap bulan, pendapatan saya adalah sebanyak RM890. Inilah faktor utama saya ingin berhenti kerja. Terima kasih atas segala kerjasama ... ... ... ... tunjuk ajar tuan selama ini dengan saya.

**Akhir kata, terimalah sebuah pantun MAUTdari saya... ... ..
IKAN KELI, IKAN KEMBUNG; ANGKAT KAKI, LLLAAAMMMBUNG.... ... ... ... ...

Wednesday, November 18, 2009

w0w...si ibu yg cun....


m0rning semua..
gambar nie aku dpt email dari membe aku..
erm...aku pn x heran lar bile tg0k pic nie...
owg putih mcm lar diaorg bt..
t0l x....




















Monday, November 16, 2009

besarnyer!!!!








Saturday, November 14, 2009

begini ker bedah siasat???


!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!






di bawah nie aku sertakn etika bedah siasat menurut islam :

Kaedah melakukan bedah siasat mayat bukanlah sesuatu yang mutlak. Individu atau kumpulan yang terlibat dalam urusan bedah siasat mayat perlu memenuhi etika yang digariskan oleh syarak antaranya, menghormati, menjaga hak dan kemuliaan mayat sebagai manusia.


Semua Pegawai dan Petugas Perubatan Kerajaan yang terlibat dalam proses bedah siasat hendaklah menghormati mayat seperti manusia yang masih hidup. Islam menyuruh orang yang masih hidup supaya menjaga kemuliaan, hak-hak dan kehormatan orang yang telah mati sepertimana orang hidup tanpa mengira bangsa, agama dan keturunan. Islam melarang seseorang menganiayai seseorang yang lain sama ada pada diri, maruah dan harta mereka. Firman Allah S.W.T. dalam Surah al-Israa‘ ayat 70. Maksudnya:


“Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam; dan Kami telah beri mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan di laut; dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan.”



Menyegerakan Urusan Bedah Siasat Mayat


Urusan bedah siasat mayat hendaklah dijalankan dengan segera supaya selaras mengikut kehendak syarak yang mewajibkan mayat diuruskan dengan segera, sebagaimana hadis yang diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:


“Segeralah penyelesaian pengurusan jenazah kerana kalau ia jenazah orang soleh maka bererti kamu menyegerakan kepada kebaikan dan apabila sebaliknya (mayat yang tidak soleh) maka bererti kamu telah melepaskan kejahatan dari bahumu”. (Riwayat Muslim)



Kebenaran Waris

*
Bagi kes-kes bedah siasat klinikal, Pegawai Perubatan Kerajaan perlu mendapat kebenaran daripada waris untuk melakukan bedah siasat.
*
Bagi kes-kes bedah siasat medicolegal kebenaran dari waris tidak diperlukan untuk melakukan bedah siasat.


Melakukan Bedah Siasat Dengan Cermat (tidak kasar)

Pembedahan hendaklah dilakukan dengan cara cermat supaya tidak merosakkan kehormatan dan kemuliaan mayat. Hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud; Dari Aisyah r.a. Rasulullahlah s.a.w. bersabda;

“Memecahkan/mematahkan tulang mayat sama seperti memecahkannya /mematahkannya sewaktu hidupnya”.

(Riwayat Abu Daud)

Melakukan Bedah Siasat Mayat Setakat Yang Diperlukan Sahaja

Bedah siasat mayat yang dilakukan tidak boleh melampaui batas atau had rukhsah yang dibenarkan kerana mengambil kira hukum asal menyakiti mayat adalah haram. Oleh itu, bedah siasat mayat boleh dilakukan ke atas mana-mana anggota mayat yang diyakini boleh membantu mencapai matlamat pembedahan dan mengenal pasti sebab-sebab kematian.Ini bersesuaian dengan kaedah fiqhiyyah iaitu ‘perkara dharurat adalah dikira mengikut kadarnya’.



Menjaga Aurat Mayat


Orang yang melakukan bedah siasat mayat hendaklah tidak boleh dengan sengaja melihat aurat mayat kecuali pada kadar yang diperlukan sahaja. Diriwayatkan dari Saidina Ali k.m.j., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:


“Janganlah kamu nyatakan (perlihatkan) paha mu,dan janganlah kamu memandang kepada paha orang hidup dan orang mati”.

(Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)


Mayat seboleh-bolehnya diuruskan oleh petugas dari jantina yang sama. Kaedah ini merujuk kepada keputusan Persidangan Majma‘ al-Fiqh al-Islami (IslamicFiqh Academic) di Brunei Darussalam pada 21-27 Jun 1993 mengenai wanita yang ingin mendapatkan rawatan perlu mengikut keutamaan berikut;


a. Doktor perempuan Muslim pakar
b. Doktor perempuan bukan Muslim pakar
c. Doktor lelaki Muslim pakar
d. Doktor lelaki bukan Muslim pakar Islam mengharuskan rawatan lelaki terhadap perempuan dan sebaliknya dengan syarat-syarat seperti berikut;

*
Tidak bersendirian
*
Menahan pandangan mata
*
Menyentuh di tempat yang berkaitan
*
Menyediakan doktor pakar mengikut jantina

Menjaga Rahsia Mayat


Pegawai dan Petugas Perubatan Kerajaan yang terlibat dalam bedah siasat mayat hendaklah menyimpan rahsia mayat, iaitu tidak mengaibkan dan tidak mendedahkan keadaan mayat kepada pihak yang tidak berkenaan.



Tidak Menghina, Mencemuh dan Memaki Mayat


Pegawai dan Petugas Perubatan kerajaan yang terlibat dalam pengendalian mayat tidak boleh menghina,mencemuh atau memaki mayat. Hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:



“Dari Ibnu Umar telah berkata: Sabda Rasulullahlah s.a.w.: Sebutlah kebaikan orang yang telah mati dan berhentilah dari menyebut keburukan mereka”. (Riwayat at-Tirmizi)



Mengambil langkah-langkah keselamatan


Pegawai dan Petugas perubatan kerajaan yang menjalankan bedah siasat mayat hendaklah mengambil kira langkah-langkah keselamatan terutamanya dalam pengendalian mayat yang berisiko terutamanya bagi kes penyakit berjangkit.


Menguruskan mayat dan sampel kajian (organ atau tisu) selepas bedah siasat dengan sebaik-baiknya:

*
Anggota mayat yang dibedah hendaklah dijahit semula dengan kemas.
*
Semua organ atau tisu yang diambil untuk kajian hendaklah dikembalikan kepada mayat sebelum mayat disempurnakan dan dikebumikan.
*
Bagi kes yang memerlukan kajian dan penyelidikan ke atas sampel dari mana-mana anggota mayat yang memakan masa lama (disimpan bertahun-tahun dalam makmal) kerana kekurangan pakar, penyakit masih tidak dapat dikenal pasti, kekurangan alat dan sebagainya, maka jenazah hendaklah di sempurna dan dikebumikan dahulu. Manakala organ atau tisu yang diambil untuk kajian hendaklah ditanam atau diserah kepada waris atau pihak bertanggungjawab.
*
Kajian dan siasatan ke atas sampel yang diambil hendaklah dijalankan dengan segera.

Tidak Mengambil Tisu atau Organ Mayat


Pegawai dan Petugas Perubatan Kerajaan tidak dibenarkan mengambil mana-mana tisu atau organ daripada mayat yang dibedah siasat melainkan dengan kebenaran undang-undang. (Akta Tisu Manusia 174 - Akta 130).


Orang Yang Dibenarkan Hadir Semasa Bedah Siasat Mayat


Hanya petugas bedah siasat mayat dan pihak berkuasa yang berkaitan sahaja dibenarkan berada di dalam bilik bedah siasat semasa bedah siasat dijalankan.

Monday, November 9, 2009

nk tid0 dengan selesa??


prnah x korang tido atas tilam air...cube tgk kt bwh nie....

Sunday, November 8, 2009

insaf lar wahai mat rempit!!!


nie untuk budak2 yg xreti2 nk naek moto secara berhemah...harap korang insaf lar yer.....



jgn sampai xleh nk makan dah lar....

Saturday, November 7, 2009

Nk tukar jantina??


salam...da beberape ari dapt email....tp mls lak nk kuarkan entri..
sape2 yg terniat nk tukarkan jntina baek k0rg lupekan jer....
layan gambar2 kt bwah nie....
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!









Wednesday, November 4, 2009

Luahan Hati Lelaki yg dibenarkan b'kahwin sorang lagi



hahaha.....baca lar..kejap jer...



jangan nak pasang niat je..



kisah benar :

Saya sendiri sebagai lelaki rasa tercabar apabila isteri saya sering mewar-warkan kepada saya bahawa umur saya dah melewati 40 tahun.
Life starts at 40. 'Kalau U rasa U nak pasang lagi satu, I izinkan', kata isteriku.

Bila berangan tentang nak kahwin lain ni memanglah seronok.
Tersengih- sengih aje lah I at that time.

'Dunia ni dah terbalik gamaknya, kawan-kawan aku siap pegi Siam sana
nak nikoh lagi satu, ni bini aku siap suruh pasang sorang
lagi...?!'

Tak tahulah kalau isteri I tu main reverse psikologi dengan I.
Tapi lepas I berfikir panjang, rasa-rasanya tak nak lah.

Sebab apa ?
Bila mengenangkan umur I yang dah 40+.
Let's say kalau I kahwin dengan anak dara, katakan umur 22 tahun.

Memang lah seronok beb.
Tentang makan minum, pakai I, kemas rumah dan kegemaran I, rasa nya
I tentu asyik teringatkan my first wife.

Tak perlu nak ajar, I suka makan apa, cam mana cara nak masaknya,
baju I kena gosok cam gini, kalau I bangun tidur I suka kalau my
wife dah siapkan segala gala nya lah.

Tak perlu I bagitau, dia dah tahu apa I suka.
Cerita apa I suka kat TV, teh atau kopi manis macam mana, hobi apa,
sukan kegemaran ... semua dia dah tahu.
Tak perlu start balik macam zaman umur 20-an dulu ...

Rasa rasa dapat ke isteri muda I suruh buat gitu, tentu dia banyak
ragam.
Ye lah dia muda,
I kan dah tua.

Mesti dia kata I ni mengada-ngada.
Sure I yang kena manjakan dia lebihlah, sebab dia muda.
Silap haribulan, takut lari lak, kan ...

Isteri muda ni bukan macam yang dah bersama dgn kita sejak muda.
Kalau kita rasa isteri tua banyak belanja, isteri yang muda pasti
lagi teruk.

Eh, budak 20-an zaman sekarang, dengan henbeg Gucci, dengan nak
tudung kain Mawi dan henpon jenama Nokia N95, Itu tak termasuk
kereta, paling korok pun mesti nak Honda atau
Toyota.
Perempuan muda sekarang mana main naik Proton atau Perodua.
Kalau I tak bagi barang-barang tu,
dia tak nak bagi 'barang' dia lak malam-malam.

Sedangkan dengan isteri tua,
awal-awal kahwin naik motorsikal cabuk pun sanggup, berpanas
berhujan, dukung anak kita dicelah motor tu.
Ahh ... terkenang juga zaman 'miskin' dulu tu.

Rumah dengan bini tua dulu pun setakat apartmet 3 bilik.
Tidur atas tilam nipis, dapur pun kecik, perkakas pun tak banyak.

Oh, untuk isteri muda, terpaksa aku buat OT untuk bayar rumah teres
dua tingkat tu, nak bayar peti ais Samsung dan TV Sony Bravia
40-inci mu itu ...

Dah umur 40-an ni, darah tinggi lak aku ni kena buat OT setiap hari
... hari minggu pun kena cari duit ... nak tengok bola
pun
tak
dapat ...

Lebih haru lagi, tentu anak anak I akan memberontak sakan.
Yelah sekarang ni kan banyak kes bapak kahwin lain anak-anak lebih
tertekan.
Ramai jadi liar, hisap dadah, jadi mat rempit dan bohsia.
Sebab tension bapak kawin baru.

Takut mereka menjauhkan diri dari I, malah akan membenci pula.

Disebabkan masyarakat kita ni memandang serong pada keluarga yang
bapak mereka kahwin lebih dari satu.
Kalau I ada anak dengan isteri baru, tentu kecik sangat lagi di masa
I dah tua dan memerlukan perhatian dari anak-anak.

Sedangkan rumah isteri muda tengah hiruk pikuk dengan anak anak
kecil
( kan dah ada experience dengan isteri pertama -bagaimana kelam
kabutnya dia menguruskan anak-anak)


Sedangkan di rumah isteri tua, anak anak dah besar, boleh tolong mak
dan sedang seronok bergurau senda bersama ibunya membincangkan
topik-topik terkini dan juga kehidupanmereka.

Duduk rumah bini muda, I yang tua-tua ni lak kena salin pampers dan
bagi baby mandi.
haha ... kalau tak buat, takut isteri muda merajuk pulak.

Tak boleh jadik nih. Banyak benda yang kena repeat.
Mula mula kawin tentu seronok.
Paling lama setahun-dua.

Bila dah ada anak,tanggungjawab baru bermula semula sebagaimana
dengan isteri pertama dulu-dulu.

Tapi masa ni kita dah tak larat nak basuh berak anak, nak pegi
shopping beli baju anak anak, nak dukung anak-anak.
Leceh lah nak kena teman isteri muda buat semua tu.

Silap haribulan orang kata tengah pilih baju cucu.
Eii tak sanggup pula.
Paling takut, orang ingat isteri muda tu anak I ...
... lagi haru ...

Balik rumah mertua pula, teringatkan masa akad nikah dulu, beria ria
kita nak kan anak dia.
Lepas tu kita kawin lagi satu. Tentu muka nih tak tahu nak letak kat
mana. Orang tua tak kan nak straight to the point. Tanya
itu
ini.

Kalau dia nak bercakap tentang tu cukup dengan jelingan dan
kerlingan
mata,buat kita dah tak senang duduk.

Tak kan raya asyik balik umah mak mertua baru aje.
Apatah lagi kalau I ni lak umur nak sama dengan mak-bapak mertua
baru I tu ....

Hish banyak lah lagi.

Bagi korang yang suka berbincang pasal benda yang indah indah kawin
dua nih silakanlah.

Tapi bagi I selagi hayat dikandung
badan, selagi tu lah I tak nak tambah.
Tak nak lah mendabik dada. Cakap besar.

Tapi sekadar menurutkan nafsu dan benda dalam seluar tu rasanya tak
pernah kurang pun layanan isteri pertama terhadap I.

Keluarga ni, kita bina keluarga bahagia yang di depan mata.

Bukannya yang di dalam kepala.
Bukannya di dalam seluar dalam je.

Hadapi hari esok yang tentu dengan keluarga yang banyak mengharungi
susah senang dari mula.

Pengorbanan isteri (walaupun kadang kala dia pernah merungut salah
Kita juga, cuai dan mengabaikannya) .

Apa apa pun semuanya bermula dengan kita. Insaflah.

Kalau nak ikut nabi, rasa rasanya solat subuh pun kita terlepas
kalau isteri tu tak kejutkan.
Bukan nak kata solat Subuh, kekadang waktu lain pun terlambat atau terlepas.


Baca Quran pun sekali-sekala,
baca Yassin pun hanya bila ada orang meninggal.
Ikut sunnah Nabi apa nama tu.

Tak payah lah yang lain lain.
Kang ada yang nangis bila disebutkan.
Cukuplah.
Sesungguhnya amat bertuahlah suami-suami yang mempunyai isteri yang
menyuarakan pendapat di ruangan ni.

Membuktikan mereka sayang, kasih dan cinta pada kalian.
Apa sangatlah kita nih.

Macam nabi konon. ye ke?
Bab kawin kawin aje nih cam nabi.

Bab menegakkan benda dalam seluar dalam je nak ikut sunnah.
Cuba bab menegakkan agama Islam,masih lagi terkial kial.
Wallahualam.


- suami orang-


sape sokong entri nie???huhu..

biler n kawen..(angan-angan mat jening)

Tuesday, November 3, 2009

Bersyukur lar dengan WAJAH korang.....


salam...semalam aku de dapat email..terkejut gak tgk muke die...mungkin ini salah satu dugaan..dan mungkin de hikmah di sebalik pe yg berlaku...aku pn tak tahu knp muke die leh jadi cam nie...korang nk tgk??
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!
!












Hadis Aisyah r.a katanya:
Apabila Rasulullah s.a.w mendirikan sembahyang baginda berdiri hingga pecah-pecah telapak kakinya. Aisyah r.a berkata: Wahai Rasulullah! Mengapa engkau lakukan ini semua? Sedangkan Allah telah mengampunkan segala kesalahanmu samada yang telah lalu ataupun yang akan datang, baginda menjawab: Wahai Aisyah Tidak bolehkah aku ingin menjadi seorang hamba yang bersyukur!


bersyukur dengan segalanya2...

Wajib Ingat Tentang Kita!!

Daisypath Anniversary tickers