Followers

Doa

“ Tuhanku, utuslah seorang suami yang soleh untuk melamarku, condongkanlah hatinya kepadaku berkat kebenaran Kalam-Mu yang qadim dan berkat UtusanMu yang mulia dengan keberkahan sejuta ucapan LAA HAWLA WALAA QUWWATA ILLAA BILLAAHIL 'ALIYYIL 'AZHIIM. Dan semoga Allah Melimpahkan Rahmat dan Salam kepada junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w., dan kepada segenap keluarga serta sahabatnya. Dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian Alam."

Monday, August 30, 2010

Salam Kemerdekaan..


video
JOm same2 layan iklan PETRONAS nie...

Friday, August 27, 2010

♥ kenape ALLAH temukan kita dengan org y salah ♥


Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.

1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.

2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.

Wahai sahabat yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.

Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..

PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..

Friday, August 20, 2010

loghat TERENGGANU yg hampir pupus..




Kata Nama

almari - robok
anjung - lambur 
buku – bok
duit syiling - sealling 

dulang,talam – ceper
garfu - gherpu
kuih sagu - bronok 

mentol - bo
mancis - gessek
pembaris – kayu rol
plastik - jabir 
selimut- kain rebo 

telur separuh masak - telor arong
Kata Kerja
berak -
 puek
biar –
 lok
cakna,ambil berat – cakne
conteng – coreng
cungkil - kuis
kangkang – kekeng, kekeing soyok
kencing –
 paco, paco kecing
lari –
 tembo
makan(gelojoh) – ranggoh
mengata,mengumpat –
 buat mulut
menghulur,memberi -
 hunjut
mengoyak – siyek
menjebik -
 jueh
menyapu,menggesek –
 genyeh
merotan – pinyat
muntah –
 jluok, muntah berjluok
muntahkan -
 ruek
panjat – krabat
perli -
 jek
pujuk,ampu – kecek
pukul –
 bahang, retap, debok(belakang)
senyum(simpul) – krising, krising krinyih
tergantung –
 noneng
terkam -
 jerba
tipu,bohong – lebong
tutup –
 katup
Kata Sifat
banyak -
 bertambung
beraroma –
 seliru
berhantu,keras – suwir
berselerak,tidak kemas –
 kapoh, hanya, hanya kubang, hanya banya
bertudung –
 berklubung,klubung
bising –
 bedrohong, drohong, bising bango
cair,tidak likat –
 cero
comot –
 poreng(muka), bluah(gelojoh)
gelojoh – kedarah
gemuk –
 tubbuh, gemuk debok
kerap,acap kali – kerek
labuh - selerek, celerek, celerek tek
laju(lari) – ribut, kebok
letih,memenatkan – letihsan, leloh doho, mepeh
melekit –
 dokket, blengas(manisan)
memeranjatkan - gerpok
mengarut,tibai – bahangrambang
nyata – soheh
perlahan(suara) -
 koho
rapat(hubungan) – sere
sangat –
 ngat
sekejap,sebentar – sto, beto, sbeto
selekeh - serebeh, balik abu(rambut)
senak – se’eh
senget – nyenggeng, reyot, reyot tepang
terbuka(lubang,rongga) –
 prohong
terlalu,amat –
 ngguh
tidak ada standart – 4 kali pasar berlambak,koman
tidak berguna – dok pakka
tinggi –
 menining, sayut, ~ langguk
tinggi,jauh –
 sayut

Kata Ganda
Besar – beso jalo, ~ jalo-jalo
Cerah – ceroh nerang
Gelap – gelap glemat, ~ gugup
Hijau – hijau naung
Hitam – hitam poreng, ~ kilat, ~legam,
Hodoh – huduh sepang, huduh sepang ko’ang
Kecil – kecik tuek,
Kecut – kecut berut
Kuning – kuning siyor
Manis – manis letting
Masin – masin pekot
Merah – merah nyala, ~ nerang
Pahit – pahit lepang
Panjang – jengong(rambut)
Pendek – pendek ketok
Putih – putih sleput
Tawar- tawar hebe
Tebal – tebal natung
Perangai, Perasaan, Penyakit
bermasam muka –
 mussang
bersedih – jebek
bisul – timbil(mata)
geli – kembang mulut(makanan)
kebas –
 setok karung, serbang
lapar,perut kosong -
 lugar
menyampah, lebih-lebih – nebeng
nakal – buah
resah,gelisah –
 musing ketang
selsema –
 sumbat, sumbat hidung, depe
suka - berahi
terhinjut-
hinjut - kecok
terkejut –
 settok, settok karung
Lain-Lain
ada pertalian darah – skudung skubak
agaknya – gamok, gamaknya, mok oh
jangan –
 beng, doksoh tebeng
langsung –
 starang baroh
tiada jalan –
 tak doh aroh, lemoh rasa’ang
tiada langsung – tak dok skepeng, tak dok stabuk harang
tiap-tiap – nak nak
tidak semena-mena – nyong-nyong, dok pong-pongan
Panggilan Nama
bersosial – chauka(teruk)
botak –
 kojek, koja
jongang –
 jong
lembut,pondan – cekmek
manja(terlalu) - dene pe
pembohong - pelawok
suka marah-marah,mental –
 nyakit nyamang
tidak matang –
 dok mayik
tolol,bodoh – ngong
wanita(muda) – semek
Interjeksi
Apa! – mende
Jangan haraplah!(bagai menunggu kucing bertanduk) –
 mbak gi
Tak lah! – ek ‘u, dok oh
Tak nak! –
 tak mboh
Wah! –
 owoh

Sunday, August 15, 2010

Meleleh air mataku apabila baca cerita ini...


Bacalah kisah di bawah ini dengan penuh penghayatan...

Kalau nak kira, mak aku la harta yang paling mahal, pali ng berharga. Tak de nilai yang boleh disamakan dengannya. Aku cukup rapat dengan mak aku. Dia lah yang tahu dan ambil tahu kehendak anak-anaknya. Cukup memahami. Abah aku orangnya agak garang masa kami kecik-kecik dulu. Prnah kami kena 'pelangkung' dengan dia sebab lambat mandi pagi nak pergi sekolah. Sejak hari tu aku dah 'kurang' sikit dengan abah. Apa-apa masalah aku mengadu dengan mak. Mak laa tempat aku bercerita suka duka, mintak tolong buat keja sekolah, mintak duit belanja. Kena buli dengan kawan, semuanya mengadu dengan mak. Dengan abah, jangan kata nak mintak, nak bersembang pun tak berani.

Abah pagi-pagi lepas hantar kitorang pergi sekolah dia pergi ladang, tengah hari atau petang baru balik. Abah akan rehat terkadang tidur di pangkin bawah pokok rambutan tepi rumah. Macam tu la abah hari-hari, kami jarang dapat dengar suara dia, tapi kalau dia dah bukak mulut memang kena. Masa tu terkadang aku rasa mengapa la aku ada abah, kalau ada mak je kan bagus . Tapi mungkin jugak abah jadi gitu sebab keadaan hidup kami, kami dulu orang susah. Abah hanya peneroka felda, kerja teruk tapi pendapatan tak seberapa. Untuk tampung perbelanjaan keluarga dan belanja sekolah kami, mak buat nasik lemak dan kuih tepung bungkus.

Pukul 5 pagi mak dah bangun bungkus nasi. Pagi-pagi lepas hantar kitorang pergi sekolah, abah singgah letak nasik lemak dengan tepung bungkus kat kedai makan tepi sekolah. Masa tu nasik lemak sebungkus abah jual 30 sen, kuih tepung bungkus 15 sen. Kadang-kadang tu aku bawak jugak 2,3 bungkus nasik lemak jual kat kawan sekelas dapat duit belanja lebih hari tu. Aku dapat duk dengan mak sampai tingkatan 3, pastu aku masuk asrama vokasional Temerloh. Tapi tiap-tiap minggu balik kampung, sebab nak makan masakan mak. Keras tekak aku asyik makan nasik kawah, ikan jeket dengan sawi balak jer kat asrama. Petang jumaat balik kampung sampai rumah, terus cari nasik .

Mak, setiap jumaat dia dah tau, dia akan goreng ikan pelaling (ikan temenung), sayur togeh, ulam togeh dengan kacang botol, sambal belacan lada besar. Tu je favourite aku, ada set tu. Mamang makan tak ingat punya. Kadang-kadang tu mak masak kari ayam cair. Kalau kena yang tu, sehari 3,4 kali ulang makan nasik.

Duduk asrama 2 tahun, lepas SPM aku kerja sementara di Tekam Resort. Nama je resort sebenarnya. Aku kerja dalam ladang jugak, kerja banci pokok. Gaji masa tu RM400. Tu la pendapatan pertama hasil titik peluh aku sendiri. Hari ambik gaji tu seronok bukan main. Macam-macam dah plan nak beli barang. Benda yang paling aku teringin masa tu, pancing bermesin (bukan manual). Dapat jer duit, terus pergi pekan beli. Aku ingat lagi, harga pancing tu RM75 satu set.

Balik rumah, petang tu duit lebih bagi kat mak, sebab aku dah janji nak bagi duit pertama aku kat mak. Bayar balik duit minyak motor yang aku mintak kat dia setiap hari untuk pergi kerja. Menitik air mata mak bila dia pegang duit aku bagi tu. Aku ingat lagi masa tu dia kata "ni bukan duit minyak moto, ni duit kerja anak mak, alhamdullillah dapat dah mak merasa duit anak-anak".

Aku kerja tak lama, aku dapat surat tawaran pergi UiTM (masa tu masih ITM) Shah Alam, jurusan elektrik untuk panggilan pertama. Masa tu, aku baru balik kerja, siap mandi, pastu makan. Mak masak sedap tengah hari tu. Tengah makan, mak cakap "haa.... makan puas-puas, nanti lambat pulak dapat makan macam ni lagi". Aik...aku tanya mengapa pulak. Mak kata ada surat kat depan ry. Dan-dan tu aku pergi ambik baca. Melompat aku masa tu. Aku tunjuk kat mak. Dia kata dia dah baca tadi. Berair mata mak masa tu, kata dia... "lepas dah anak mak 2 orang. Tinggal 2 lagi tu, tak tau macam mana."

Perbelanjaan aku masuk ITM masa tu, abang sulung aku yang tanggung. Masa tu dia di jepun study dan buat kerja part time jadi DJ. Masa aku tingkatan 4, mak bersalin adik perempu an. Kelahiran paling gembira bagi keluarga kami. Sebab sebelum ni kami 4 beradik semuanya lelaki. Abah la orang paling gembira. Dah lama dia nak anak perempuan. Adik perempuan ni jugak telah buat perubahan pada diri abah. Abah dah tak macam dulu. Sesekali aku balik, aku tengok abah yang mengasuh adik, lebih dari mak. Syukur pada Allah, harap adik tak merasa seperti apa yang kami rasa dulu.

Namun, setahun selepas adik lahir, mak jatuh sakit. Tapi tak de la teruk sangat, cuma setakat pergi klinik jer. Lepas sebulan lebih, sakit mak tak sembuh-sembuh. Abah bawak mak pergi ke Hospital pakar kat hospital Mentakab. Diorang ambik sample darah. Lepas seminggu, diorang panggil pergi hospital semula, dah dapat keputusan.

Ya Allah, ujian telah menimpa kami semua. Mak disahkan kena barah payu dara. Doktor kata, untuk selamat, mak kena operate selewat-lewatnya dalam tempoh sebulan. Bermula dari hari tu, kami sekeluarga tak senang duduk terutama abah. Merata di a cari tempat untuk berubat, sebab kalau boleh kami tak nak mak di operate.

Mak setiap hari menangis, bukan sebab sakit, tapi sebab dia risaukan adik perempuan yang masih kecik. Apa nasib adik bila dia dah takde nanti. Aku cukup tak tahan bila setiap kali mak tinggal pesan. "Mie... nak bancuh susu adik bubuh susu 2 sudu jer. Mie.... kain batik mak ada 3 helai yang baru dalam almari, nanti orang datang, bukak ambik". Air mata memang tak boleh tahan.

Sampai masa, mak terpaksa operate jugak. Doktor kata kuman kanser tu dah merebak ke paru-paru. Masa tu aku ambik cuti seminggu, tangguh dulu pelajaran aku. Aku balik kampung, kena jaga adik. Lepas operate, mak dah mula jadi lemah. Kesian sangat aku tengok, doktor nak buat kemo, tapi tak boleh sebab badan mak terlampau lemah.

Lepas 2 minggu mak kat hospital. Dia dah beransur baik. Abah bawak balik. Mak sihat kat umah, tapi tak sepenuhnya, makan masih berpantang. Mak boleh berjalan , boleh buat kerja rumah macam biasa. Tapi tak lama, dalam sebulan lebih lepas tu, mak pengsan tiba-tiba. Abah bawak pergi hospital Jengka. Bermula hari tu...keadaan mak makin hari , makin teruk. Seminggu mak ditahan di hospital.

Kemudian, doktor bagi balik, keadaan mak dah elok sikit, tapi mak dah tak boleh berjalan masa tu. Kena guna kerusi roda. 2 hari je mak sempat duduk kat rumah, pastu abah terpakasa bawak mak pergi hospital semula, sebab keadaan mak dah terlalu lemah, mata tak boleh bukak, dah tak boleh bercakap, mak tak makan sejak balik ke rumah. Masuk jer makanan, mak akan terus muntah.

Doktor kata, penyakit mak dah teruk. Kuman dah merebak ke paru-paru dan hati. Sebab tu mak tak boleh makan. Selama di hospital, mak hidup dengan air dan ubat saja. Sayunya hati aku tengok muka mak dah cengkung, nafas tercungap-cungap. Tapi masa tu mak masih boleh bercakap. Satu yang aku amat kagum dengan mak, walaupun dia menderita sakit. Dia tak pernah d ia sebut yang dia sakit. Kami berbual macam biasa. Macam takde apa-apa, boleh buat lawak dan gelak-gelak lagi. Walhal aku tahu yang dia menanggung sakit yang teramat sangat. Doktor ada terangkan pada kami adik beradik, macam mana nak jaga orang sakit kanser. Doktor kata penyakit ni panas, lebih panas dari suhu bila kita demam, kemudian semua sendi satu badan akan sakit, perut rasa lapar tapi tak boleh makan. Penglihatan akan kabur. Di sebabkan paru-paru mak dah rosak, bila dia bernafas dia akan rasa sakit. Seksanya aku tengok mak. Tapi dia tak tunjuk kesakitan dia pada anak-anak. Cuma bila dia tengok adik, dia akan menangis. Aku pun sama akan ikut menangis bila tengok mak peluk adik. Semakin hari, keadaan mak semakin teruk. Aku ambik keputusan untuk cuti satu semester. Abang aku yang di jepun pun balik.

Hati mak dah mula membengkak. Perut dia buncit macam di pam-pam. Berkilat dan boleh nampak urat. Mata mak dah tak terang, bila dia tengok satu-satu benda , dia akan nampak seperti ada benda macam semut tengah merayap. Dan masa tu juga, pemikiran mak dah menjadi tak berapa normal. Dia dah tak kenal dah orang yg pergi melawat dia, kecuali hanya anak-anak dia. Ada satu masa, aku tengah urut tangan dia, dia sapu kepala aku macam ada benda atas kepala aku, aku tanya kenapa. Mak kata ada habuk penuh atas kepala aku, jadi dia nak sapu buang. Masa tu jugak merambu keluar air mata aku. Walaupun dia menderita sakit, dia masih semangat menjaga kebajikan dan kebersihan anak dia. Dah hampir 3 bulan mak di hospital Jengka, dan selama tu la kami sekeluarga berumah di sana. Semua nurse dan doktor kami kenal.

Selama tu jugalah kami adik beradik jaga mak, urut dia, bagi makan ubat, mandikan dia, tukarkan baju dan segalanya. Walaupun kami lelaki, jururawat kat situ dah tak kesah. Pada mulanya mereka memang tak bagi orang lelaki masuk wad wanita lepas waktu melawat. Tapi kami jumpa doktor dan ketua nurse, , mintak kebenaran sebab k ami takde adik-beradik perempuan (kecuali adik). Lagipun mak perlukan orang tunggu 24 jam, sebab bila mak kejang kena ada orang urut dia dan ni lah saja peluang yang kami ada nak balas jasa mak sementara hayatnya masih ada.

Akhirnya, kami bawak mak balik ke rumah. Sebab mak kata dia tak nak mati di hospital, dia nak mati di rumah sendiri, nak tengok anak-anak dia dan suami dia. Kami mintak dengan doktor, dan doktor benarkan. Doktor kata, memang mak dah takde harapan. Bila mak sampai rumah, suatu keajaban berlaku. Mak mintak makan, kemudian ingatan dia normal semula. Cuma mata dia jer masih kelabu. Dia makan, kami bagi semua makanan yang dia suka. Apa yang dia sebut, kami cari. Kami ambik semua baju baru mak, kami pakaikan pada dia. Mak sembang dengan semua orang, mintak maaf dengan semua. Mak terpaksa baring mengiring, sebab perut dia semakin membesar.

Lebih kurang seminggu mak kat rumah. Mak nazak. Hari tu pagi sabtu. Nafas mak tersekat-sekat. Ma sa tu mak dah dak boleh bercakap, suara dia keluar amat perlahan. Kita kena letak telinga kat mulut dia baru boleh dengar. Tengah hari tu, kami dah tak sampai hati lagi tengok mak dalam keadaan tu. Seksa sangat, umpama ikan dilempar ke darat.

Kami sekeluarga berbincang. Tanya pendapat orang tua, dan melihat kepada tanda-tandanya, hari ni mungkin sampailah masa tamatnya penderitaan mak setelah sekian lama. Kami dah tak sanggup tengok mak terseksa lebih lama. Kami adik-beradik dan abah pergi pada mak. Kami mintak ampun, mintak maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki, mintak halal makan minum kami, mintak halal air susu yang kami minum.

"Mak... emie mintak ampun, mintak maaf segala dosa emie pada mak, dari hujung rambut sampai hujung kaki. Emie mintak halal makan minum emie selama ni, emie mintak halal air susu yang emie minum." Banyak lagi aku nak sebut pada mak, tapi tak terkeluar dari mulut. Ya Allah kenapalah jadi macam ni. Kami kucu p dahi mak, kami cium kaki mak. Air mata mak mengalir. Kami letak adik tepi mak. Bagi mak cium adik. Sayunya aku tengok. Air mata mak mengalir setiap kali bila tengok adik. Kesian adik, lepas ni dia dah tak dapat jumpa mak. Tak dapat merasa kasih sayang mak lagi. Mak bisikkan sesuatu pada abah. Air mata abah mengalir. Nilah seumur hidup aku nampak abah menangis. Abah kucup dahi mak. Kemudian, dengan amat terpaksa kami terlentangkan mak. Aku terpaksa, kami terpaksa. Kami sayangkan mak. Tak nak mak terseksa lagi. Tak lama, mak sesak nafas, abah ajar mak mengucap. Allahhuakbar, aku saksikan sendiri, betapa seksanya menuju kematian...betapa teruknya sakaratul maut. Inilah yang di namakan 'mabuk kematian'. Amat dahsyat dan menyakitkan... Tengok saja pun dah tak tahan. Apatah lagi yang merasainya.

Akhirnya....

"Innalillahiwainna ilaihiroo-jiun..... "

Ibu tercinta pergi buat selamanya.........

Maaf, setakat in i sahaja sanggup saya tulis kisah ini..... linangan air mata dan Al-Fatihah sebagai noktahnya.


INGAT!!! IBU KANDUNG HANYA SEORANG SAHAJA DI DUNIA INI. JIKA DAH TIADA, MAKA TIADALAH GANTINYA. SYURGA ITU DIBAWAH TELAPAK KAKI IBU. KEPADA MEREKA YANG MASIH MEMPUNYAI PELUANG, AMBILLAH PELUANG INI, CIUM TANGAN IBU ANDA, MINTAK AMPUN PADANYA. GEMBIRAKAN DIA.


Sekian, semoga kita semua dapat benar-benar menghargai ibu kita. Hiburkan hati ibu, gembira kan mereka selagi mereka masih hidup. Berusahalah untuk menjadi anak yang soleh atau solehah yang dapat membuatkan mereka berbangga memiliki anak seperti kita.


Tuesday, August 10, 2010

MaaF seMua..


Assalamualaikum

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan "
"Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:
* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita
bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah
Rasullullah dan para sahabat , dan dilakukan pada hari Jumaat.

Oleh itu
SAYA TERLEBIH DAHULU MEMOHON MAAF jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja maupun yang di sengaja , yang mungkin meyakitkan hati atau yang kurang meyenangkan, yang menyinggung perasaan atau yang mengecilkan hati, semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan khusyuk, diberkati dan dirahmati Allah S.W.T, insyaallah.
SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN &
SELAMAT BERPUASA ..................

Saturday, August 7, 2010

"cincin"


 Sekarang ni ramai yang pakai cincin....tapi ikut suka dia je.. 
                                                                                                     
sunnah nabi jarang nak ikut ..                                    


Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,        
dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss        
khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku    
yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk  
kesemua babi-babi tersebut..... potonglah kuku anda.              
                                                                      
The Truth                                                           
                                                                           
Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun 
hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai        
berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak          
membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi    
menggunakan tangan untuk beristinjak.                              
                                                                            
Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang    
bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan    
kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan  
seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong,    
dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk  
ke dalam kepala.                                                  
                                                                            
Percayalah.                                                        
Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan    
mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau      
lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.                  
                                                                
Additional info                                                     
                                                                    
Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam  
najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang      
walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah  
berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini    
tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..    
                                                                           
Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali rhu. sesudah        
bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi      
Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai      
cincin pakailah di jari                                            
                                                                            
1] jari manis                                                      
2] jari kelingking (anak jari)                                    
                                                         
dan jangan memakai pada jari
                                      
1] jari tengah                                                    
2] jari telunjuk                                                  
                                                                            
Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari        
telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang      
dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s. 
                                                                            
Perhatian                                                                                                                                                                     
Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.          
                                                                            
 p/s:  saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-  
mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam  
syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt.
 Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat  
mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.              


**Nak cincin mcm nie..ade sape2 nk bg tak...

Wajib Ingat Tentang Kita!!

Daisypath Anniversary tickers