Followers

Doa

“ Tuhanku, utuslah seorang suami yang soleh untuk melamarku, condongkanlah hatinya kepadaku berkat kebenaran Kalam-Mu yang qadim dan berkat UtusanMu yang mulia dengan keberkahan sejuta ucapan LAA HAWLA WALAA QUWWATA ILLAA BILLAAHIL 'ALIYYIL 'AZHIIM. Dan semoga Allah Melimpahkan Rahmat dan Salam kepada junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w., dan kepada segenap keluarga serta sahabatnya. Dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian Alam."

Monday, April 19, 2010

MEraJuK?PerLu ke??





Kenapa merajuk?

Sebelum kita mengetahui cara untuk memujuk ini, kita harus tahu apakah menyebabkan seseorang itu merajuk. Seseorang itu merajuk disebabkan atas beberapa sebab.



1. Cemburu

Ya, ini merupakan faktor utama kenapa si Dia merajuk. Dia cemburu disebabkan ada sesuatu yang cuba mengambil anda dari dirinya. Seperti kawan-kawan, pekerjaan, keluarga dan sebagainya.



2. Tidak dapat apa yang diinginkan

Si Dia menginginkan sesuatu dari anda, tetapi anda tidak memberikannya. Sebagai contoh, Si Dia ingin memakan nasi ayam, tetapi anda tidak mahu, dan anda ingin makan benda lain. Jadi, si Dia pun merajuk sebab dia hendak jugak makan "NASI AYAM". Payah jugak ni.



3. Orang lain lebih hebat dari dia

Adakalanya dia akan merajuk untuk mendapatkan perhatian dari anda. Dan kadangkala, si Dia merajuk disebabkan ada sesuatu yang membuatkan dia berasa marah dan tidak selesa. Untuk mengubat perasaan dia itu, dia perlukan anda disamping dirinya tetapi dengan cara yang sangat berbeza — merajuk.
>>pernah merajuk sbb bf berhubung dengan pompuan laen dalam facebook..huhu..lagi pun pompuan tu kebih hebat dari sy..(patut ker marajuk???)





Bagaimana nak pujuk?




1. Terangkan perkara sebenar

Adalah lebih mudah berkata benar dari berdusta. Ceritakan kepada si Dia apa yang berlaku pada anda dan tanya pada si Dia kenapa dia merajuk. Berterus teranglah dalam perhubungan anda. Janganlah berselindung. Dengan mengwujudkan budaya bertanya dan berkata benar ini, dapat mengeratkan perhubungan kerana, anda mengambil berat si Dia. Ini juga bermaksud anda menunjukkan bahawa anda menyayangi dia.



2. Bertolak ansurlah dan bijak dalam membuat keputusan

Memang sukar untuk kita bertolak ansur tetapi tidak bermakna kita kalah sekiranya kita mengalah. Dalam situasi sebegini, anda haruslah bijak dalam membuat sesuatu keputusan. Sekiranya si Dia merajuk dan anda tidak berjaya memujuknya, gunakan gaya anda yang tersendiri dalam memujuk hatinya. Dengan ini, anda kelihatan bijak dalam membuat keputusan.



3. Ucapkan kata-kata “manis”

Manis tidak semestinya manis bukan? Ketika si Dia tengah merajuk, cuba anda bergurau senda dengan dia dengan menggelarkan si Dia, “bucuk”, “comot”, “manje” dan sebagainya. Dalam pada itu, selit-selitkan ayat-ayat power anda dalam perbualan tetapi masih mengekalkan perkataan-perkataan manis seperti di atas..




4. Nyanyikan lagu buatnya

Ha…tips ini merupakan bagi saya tips yang paling ultimate. Kalau ditanya, berapa ramai yang sanggup nyanyi untuk kekasihnya? Pernah tak anda menyanyikan lagu untuk kekasih anda? Mungkin jawapannya ramai yang mengatakan tidak....tetapi tak mustahil melakukannye untuk org yg tersayang kan...



p/s::::::NAK MERAJUK LAGI...PERLUKAN PERHATIAN YG LEBIH...

13 comments:

  1. salam..
    merajuk pun nampak
    cantik jer muka..ermmmm

    ReplyDelete
  2. best2...
    nice blog..

    follow myblog yaaa....
    keep in touch

    ReplyDelete
  3. hyep....
    nice blog..
    follow myblog yaaa

    ReplyDelete
  4. hyep2..
    nice blog..
    follow my blog yaaaa..
    thnxx ;D

    ReplyDelete
  5. salam dari saya, tk detailkan cara nak pujuk. dalam sesetengah kes, tak semua boleh di gunapakai, ada juga merajuk yang tak perlu dipujuk. dia elok sendiri. agaknya penat tunggu-2 orang tak juga pujuk, last kena la pujuk diri sendiri. ada orang kata orang merajuk selalu rugi. elok-elok nak kelaur tak jadi, nak belanja makan dah tak jadi.

    ReplyDelete
  6. sy xpandai merajuk...
    tp sy selalu kne pujuk org mengajuk...emmmm ^^

    ReplyDelete
  7. merajuk buang masa jew u.. skrg ni x perlu lg merajuk sbb bila merajuk org akan igt kita lemah atau ngada2 jadi kita beterus terang aja kalau x puas ati..

    ReplyDelete
  8. kalau dapat bf yang suka pujuk ok lah..tapi klu dpt bf yang buat bodoh je atau dlm erti kata lain ego tinggi.. rasenye buang masa je merajuk..

    kalau tak suka or ada pape yang nak diluahkan, berterus terang itu lebih baik :)

    ReplyDelete
  9. merajuk itu perlu...:D
    kata perempuann..hik3

    ReplyDelete
  10. lanyikan lagu ?


    kal0 sura Xsedap nak buat camane ?

    Hoho.

    ReplyDelete
  11. xpe lar..klu sore xsedp lg romntik cik lolly...

    ReplyDelete

conteng lar ckit....

Wajib Ingat Tentang Kita!!

Daisypath Anniversary tickers