Followers

Doa

“ Tuhanku, utuslah seorang suami yang soleh untuk melamarku, condongkanlah hatinya kepadaku berkat kebenaran Kalam-Mu yang qadim dan berkat UtusanMu yang mulia dengan keberkahan sejuta ucapan LAA HAWLA WALAA QUWWATA ILLAA BILLAAHIL 'ALIYYIL 'AZHIIM. Dan semoga Allah Melimpahkan Rahmat dan Salam kepada junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w., dan kepada segenap keluarga serta sahabatnya. Dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian Alam."

Saturday, December 25, 2010

"Jangan terburu buru Jatuh Cinta"


Most of the time, kita sebagai manusia memang suka terseksa. Cuba renung kembali… suka tak masa dikecewakan? It looks like tak suka tetapi kita membiarkan diri kita menangis-nangis tak habis-habis. Berminggu-minggu kita menangis dan bersedih kadang berbulan malah ada yang bertahun-tahun…

Ada pula yang duduk kat balkoni malam-malam dan asyik bermonolog seorang diri
“Aku tetap cinta kan mu walau kau telah pergi jauh, aku tetap sayangkan mu walau kau tidak cintakan ku…aku akan terus menunggu kehadiran mu sayang!”
Hehehe…jom kita ketawakan diri kita sendiri cepat! Wakakaka… dont worry I pun pernah macam you all jugak. You see, that’s normal la bila dah jatuh cinta, kan? Kita memang suka terseksa, walau kita tahu kita tak suka tapi kita suka membiarkan diri kita diseksa!

Worst part… or should I say, the Final Try…kita dah tahu dia tak nak kat kita, kita tahu dia tak ada perasaan kat kita pun, tapi kita nak juga dengar dari mulut dia sendiri, kita nak juga dengar dia mengatakan, “I dont love you!”

Funny tak? Why kita nak sangat dengar ayat yang pasti mengguris hati kita tu? Adoi… hehehe, I bukan cakap you la ni… orang lain la, termasuk diri I sendiri dulu-dulu laaa hahaha

Tapi serius la kan, remember lagi…what I did, I pergi jumpa that girl dan cakap kat dia,
“Okay, kalau you betul-betul tak ada perasaan kat I, please look into my eyes, look at me straight up and tell me that I’m not good enough for you and tell me you dont love me!”
Hahaha…konon-konon kita rasa kita hebat la, macam kita rasa sebenarnya dia ada perasaan kat kita tetapi segan atau takut untuk meluahkan perasaan dia yang sebenar…

Padahal… memang dia tak ada hati kat kita pun, dan for sure dia tak akan cakap direct kat kita yang dia tak cinta kan kita…its so very kejam, for sure dia pun nak jaga hati sesama manusia…

  • so, what’s her answer, “Please don’t ask me to say that…bukan macam tu,you’re a great person. cuma I rasa ada ramai lagi orang lain yang lebih baik untuk you.”
  • Kita pun terasa la bangga, dalam hati kita, “huh…memang dia ada perasaan kat aku tu, tapi malu nak cakap!”

Hayya…perasan! Why laaa ego kita susah sangat nak menerima bahawa dia tidak berminat dengan kita dan dia sememangnya tidak cinta kan  kita beb? Hey… dia hanya nak jaga hati kita je as friend or terhadap another human being…the fact is, apa yang dia nak katakan,

  • “I don’t love you!” – I don’t love you and thats it! Put it in your thick skull and understand it, i don’t love you…i don’t have any feelings for you, i don’t want you…I’m not interested in anything about you! BOOM!

Apasal kita susah sangat nak faham? Hahaha…well, itulah kita sebagai manusia yang sebenarnya all of us are full of ego, tak mahu menerima kekalahan dan kegagalan…dan asyik bertanya,

  • “why dia buat kita jatuh cinta, why dia beri harapan, why dia layan kita baik sekali, why dia mengambil berat…”
Truth is WHY NOT? why? tak boleh ke another human being care about you? Or memberi semangat sebagai seorang kawan? Or melayan you dengan baik sebagai seorang yang pernah mengalami perasaan seperti you?…that doesnt mean dia loves you babe! - Takkan nak layan dengan buruk?


Now you see? …what Im trying to say is, becareful dan pandai-pandailah membezakan niat seseorang itu …Yang penting, jangan terburu-buru jatuh cinta… Fahami betul-betul setiap actions dia. And always believe dengan naluri kita. Kalau naluri kita rasa dia tidak cinta, pasti ada kebenarannya, sebab naluri bertindak dari hati dan perasaan kita yang melihat dan merasa keadaan yang sebenar di sekeliling kita.



12 comments:

  1. seriously. I love this entry so much because I used to have that experience.

    ReplyDelete
  2. seringkali terkulai dgn "naluri lelaki"






    -uchi-
    *blog sdg upgrade*

    ReplyDelete
  3. yup btol tu..terutama para gadis nih..y mmg muranh gn air mata kan...huhuu..
    pe2 n kiter kene berbalik jua pada Tuhan y satu!

    ReplyDelete
  4. em sebenarnya lebih kurg smer jer berlaku kt maner2 gadis kan....ska menyesakkan diri gn kesedihan berpanjangan....padahal benda tu boleh dikawal...

    anyway...hye sy baru dlm dunia blogging ni,so harap dpt bg tunjuk or tips ok...come to be my follower...
    tq

    ReplyDelete
  5. Cute nye gambar berbaju merah dan gaya topi perempuan sihir tuuu...

    Yeahh.. kalu dah orang tak suka, kenapa nak paksa?

    Pernah tak cuba, bila tidak lagi rasa dicintai, mengubah itu menjadi sebuah persahabatan yang ikhlas dan rela? Pernah cuba?

    Kena cuba, kerana ianya lebih indah youuuuu!

    ReplyDelete
  6. huhu...ayat..sperb..

    mai singgah tengok gambar2 lucu..
    http://kindofsoul.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. salam..

    sangat suka membaca entri ini...berhati2 dalam bercinta..dalam cinta ada madu dan racun..

    ReplyDelete
  8. salam..
    betul tu..muda lagi..
    masih jauh nak di
    terokai..tapi seandai
    ketemu yang sesuai
    percepatkan..kemuliaan
    seorang wanita adalah
    cepat bertemu jodoh
    cepat menjadi seorang ibu
    wallahualam..

    ReplyDelete
  9. nurul pernah ada experience neh...tapi nak citer kt blog takleh...takot menyinggung hubby...hehehhe

    ReplyDelete
  10. weew...melekat muke bace entry nih..menarik ..
    pengalaman nih mmg sy pon pernah merasa...setiap mslh dlm prhbngn..sedikt demi sdkit kepercyaan 2 pon ilang..

    ReplyDelete
  11. ogeh darl, i think i pun pernah lalui kes yg sama... DULU lah..heeeee. ego punya psl kan... apa2 pun, cinta kpdNYA yg kekal abadi ;)

    ReplyDelete

conteng lar ckit....

Wajib Ingat Tentang Kita!!

Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers