Followers

Doa

“ Tuhanku, utuslah seorang suami yang soleh untuk melamarku, condongkanlah hatinya kepadaku berkat kebenaran Kalam-Mu yang qadim dan berkat UtusanMu yang mulia dengan keberkahan sejuta ucapan LAA HAWLA WALAA QUWWATA ILLAA BILLAAHIL 'ALIYYIL 'AZHIIM. Dan semoga Allah Melimpahkan Rahmat dan Salam kepada junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w., dan kepada segenap keluarga serta sahabatnya. Dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian Alam."

Sunday, May 8, 2011

Hari Lahir / Hari Ibu...


Assalamualaikum semua...

lame gile x update...mf la..sangat sibuk skrg nie...bila da start ulang alik dari kampung memamg sangat penat...bangun seawal 6 pagi..pas tue sampai rumah da dekat malam..badan2 mule letih mule la tido awl...biase la tue..lumrah,mule2 mmg x biase...insyallah,lame2 akan jadi terbiase....da lame sebenarnya nak cerite sambutan hari jadiku yang jatuh pada hari perkerja nie..1 Mei 1988...

kat bawah nie de info ckit pasal sambutan hari lahir...

Majlis Sambutan Hari Jadi@Lahir dan sewaktu dengannya.. Hukum asalnya ialah harus. Ini bermakna buat tk dapat pahala dan jika tidak buat tidak berdosa.




Ini adalah kerana Nabi saw tidak pernah mengajarkan kepada kita umatnya untuk membuat sambutan atau majlis seperti itu. Dan tidak ada pula NAs Al-Quran atau Hadis Nabi yg menghalang kita dari melakukannya.



Oleh itu bolehlah kita meraikan sambutan ulangtahun kelahiran kita itu..dengan pelabagai cara yang baik dan menjuruskan kita untuk meraih pahala bertepatan dengan peningkatan atau pertambahan unur kita itu. Seperti melakukan solat sunat hajat, memberi makan fakir miskin dan anak yatim, bersedekah sempena hari jadi kita.



Dan berhati2lah kita agar Majlis atau sambutan Hari Lahir kita itu tidak ada unsur2 haram yang akan mengundang dosa iaitu memotong kek yang ada lilin dan meniup lilinnya itu hukumnya haram kerana itu adalah amalan orang kafir.Hadis NAbi saw ” Barang siapa yg meniru gaya atau amalan orang kafir maka mereka itu sebahagian darinya”..Nauzubillah

Nota kaki : terime kasih semua yang bgi ucapan hari lahir tue..Selamat hari ibu kpd ma sy yang telah melahirkankan saya..bagi sy..hari2 adalah hari ibu....lov u ma..:)

8 comments:

  1. salam.
    ermmm..selamat hari lahir yang ke-23
    moga di berkati Allah selalu..Rasulullah saw menyambut hari lahir baginda dengan berpuasa sunat setiap hari isnin dan setiap minggu kerana baginda di lahirkan pada hari isnin..maka sebaiknya hari ni kita berpuasa..sunnah nabi..wallahualam..

    ReplyDelete
  2. selamat hri ibu kepada ibu2 semua

    ReplyDelete
  3. salam...

    selamat hari lahir....harap belum terlambat..moga dipanjangkn umur...dimurahi rezeki...amin..

    ReplyDelete
  4. happy belated birthday dear....
    and thanks sbb share artikel ttg hukum sambut hari lahir tuh....

    ReplyDelete
  5. tak reti pun nak buat sambutan macam tu..ntah..rasa mcam geli jer bile nak kena nyanyi or diorang nyanyikan untuk kita...hu3..sangat tak suka..rasa janggal la...

    ReplyDelete
  6. tak reti pun nak buat sambutan macam tu..ntah..rasa mcam geli jer bile nak kena nyanyi or diorang nyanyikan untuk kita...hu3..sangat tak suka..rasa janggal la...

    ReplyDelete

conteng lar ckit....

Wajib Ingat Tentang Kita!!

Daisypath Anniversary tickers