Followers

Doa

“ Tuhanku, utuslah seorang suami yang soleh untuk melamarku, condongkanlah hatinya kepadaku berkat kebenaran Kalam-Mu yang qadim dan berkat UtusanMu yang mulia dengan keberkahan sejuta ucapan LAA HAWLA WALAA QUWWATA ILLAA BILLAAHIL 'ALIYYIL 'AZHIIM. Dan semoga Allah Melimpahkan Rahmat dan Salam kepada junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w., dan kepada segenap keluarga serta sahabatnya. Dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian Alam."

Thursday, March 31, 2011

Kawan..


KAWAN???
penting ke?
ntah la..
entri nie sy nak syer nga korang semua...
sy m'anggap die sebagai kawan sejati...tp sampai 1 mase TUHAN MAHA BERKUASA telah membukakan mata dan hati die untuk menilai dan melihat...mungkin silap dari sy..
 tp xpe..TUHAN mngetahui segalanya,buat baik d balas baik, buat jahat d balas jahat, tp kalo org wat jahat kt kita,balasla dgn baik,satu hari nanti, kwn kita akn tau jgk sapa sebenarnya kita dlm diri mereka tu,,,SABAR adalah kunci setiap KEBAHAGIAAN....

12 Ciri-Ciri Sahabat Sejati Menurut Imam al-Ghazali di bawah ini:
  1. Jika kau berbuat baik kepadanya, maka ia juga akan melindungimu;
  2. Jika engkau merapatkan ikatan persahabatan dengannya, maka ia akan membalas balik persahabatanmu itu;
  3. Jika engkau memerlukan pertolongn darinya, maka ia akan berupaya membantu sesuai dengan kemampuannya;
  4. Jika engkau menawarkan berbuat baik kepadanya, maka ia akan menyambut dengan baik;
  5. Jika ia memproleh suatu kebaikan atau bantuan darimu, maka ia akan menghargai kebaikan itu;
  6. Jika ia melihat sesuatu yang tidak baik dari dirimu, maka akan berupaya menutupinya;
  7. Jika engkau meminta sesuatu bantuan darinya, maka ia akan mengusahakannya dengan sungguh-sungguh;
  8. Jika engkau berdiam diri (karna malu untuk meminta), maka ia akan menanyakan kesulitan yang kamu hadapi;
  9. Jika bencana datang menimpa dirimu, maka ia akan berbuat sesuatu untuk meringankan kesusahanmu itu;
  10. Jika engkau berkata benar kepadanya, niscaya ia akan membenarkanmu;
  11. Jika engkau merencanakan sesuatu kebaikan, maka dengan senang hati ia akan membantu rencana itu;
  12. Jika kamu berdua sedang berbeda pendapat atau berselisih paham, niscaya ia akan lebih senang mengalah untuk menjaga. 



" perempuan cepat berubah hati tetapi akan berpatah balik. Tapi kalau lelaki, sangat susah berubah hati, tetapi kalau sekali berubah hati, lelaki itu tidak akan berpatah balik..."


nota kaki : taip entri sambil mendgr lagu Kangen Band-Jangan Bertengkar Lagi

12 comments:

  1. salam...

    kawan yg sejati akan sanggup menangis bersama bila kita bersedih..

    ramaikah yg sanggup?

    ReplyDelete
  2. " perempuan cepat berubah hati tetapi akan berpatah balik. Tapi kalau lelaki, sangat susah berubah hati, tetapi kalau sekali berubah hati, lelaki itu tidak akan berpatah balik..."

    ske quote ni..nice entri:)

    ReplyDelete
  3. susah sgt nk dpt seorang sahabat yg betul2 memahami diri ini...

    tp bila dh dapat sorg..dialah peneman dan harap2nya persahabatn tu berkekalan sampai mati...

    mama tak ramai kawan...tp ada 1,2 kawan yg betul2 layak bergelar kawan..itu pun syukurr alhamdulillah...:)

    ReplyDelete
  4. A real friend is one who walks in when the rest of the world walk out. Alhamdulillah Allah telah turunkan saya beberapa org sahabat yg telah susah senang bersama. Moga Allah membalas mereka dgn seribu kebaikan.

    ReplyDelete
  5. Salam..
    bertandang lagi..moga sihat
    sejahtera empunya blog..ermmm..
    sahabat sejati memang susah di cari..kawan menangis ibarat isi dan kuku mungkin semasa remaja..hilang bila dah berkeluarga..semua sibuk urusan sendiri.Terbaik pasangan hidup..carilah yang sejiwa yang dapat menjadi sahabat sejati..teman hingga ke syurga Allah..wallahualam

    ReplyDelete
  6. sahabat sejati? susah dicari..dan sampai kini..masih terus mencari

    ReplyDelete
  7. mampukah saya menjadi sahabat sejati?

    ReplyDelete
  8. suka entry ni...
    kebetulan mmg saya sedang bermasalah dgn teman sejati
    ;)

    teman mana2 boleh cari, tp teman sejati belom pasti ada yg sudi...
    hihi

    ReplyDelete
  9. nice entry..








    jom singgah n follow belog fyna.
    http://inibelogfyna.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. fyna nak share entry nih boley tak dear?
    nnti fyna wat backlink k..
    tq!!~

    ReplyDelete
  11. Susah nak cari kawan yg betul2 kawan.. :')

    ReplyDelete

conteng lar ckit....

Wajib Ingat Tentang Kita!!

Daisypath Anniversary tickers