Followers

Doa

“ Tuhanku, utuslah seorang suami yang soleh untuk melamarku, condongkanlah hatinya kepadaku berkat kebenaran Kalam-Mu yang qadim dan berkat UtusanMu yang mulia dengan keberkahan sejuta ucapan LAA HAWLA WALAA QUWWATA ILLAA BILLAAHIL 'ALIYYIL 'AZHIIM. Dan semoga Allah Melimpahkan Rahmat dan Salam kepada junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w., dan kepada segenap keluarga serta sahabatnya. Dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian Alam."

Sunday, April 10, 2011

Fikir tentang KAWEN!!


KISAH 1




“Akak memang mengajar di Sabah. Suami akak pula orang Sabah. Lepas ini akak menetap di Sabah”



“Mmmmm?” bibirnya menggumam seakan terkejut.



KISAH 2



“Anem kahwin dengan orang Kelantan?”



“Ya, dia bekerja di Kelantan. Jodoh di situ”



KISAH 3



“Kak Die dengan orang Nogori?”



“Iyo, udah ulang alik Bukit Putus setiap hari”



KISAH 4



“Kak Wawa bagi kad jemputan. Jauhnya, Terengganu”



“A,ah. Bakal suaminya pun orang Terengganu”



KISAH 5



“Lia mahu posting di Sabah atau Sarawak. Jauh perjalanan banyak pengalaman kan, Mak?”



“Mak setuju. Pergilah jauh-jauh. Bila lagi”



“Tapi nanti kalau berkahwin dengan orang sana, kasihan pada Mak”



“Jangan pergi sana”



KISAH 6



“Wah, Thona dah habis belajar sekarang. Bakal ikut jejak kakak menikah cepat-cepat”



“Eh, tak semestinya. You entah-entah lagi cepat. Ha, dah ada calon ke belum?”



“Errr”



“Tak apa, esok dah kerja banyaklah calon. Doktorlah katakan” air liur terasa sukar

ditelan. Hanya senyuman tawar sempat dihadiahkan.



Sketsa di atas adalah cerita benar, namun watak-wataknya telah diubah suai mengikut kesesuaian. Semenjak cuti sekolah ini, memang banyak cerita perihal kahwin ‘terpaksa’ ditempuhi. Terasa umur sudah di tahap pra dewasa, saat untuk memikirkannya dengan lebih serius sudah tiba.



Ada orang kata, bilamana diri terasa ingin berkahwin barulah perlu dan mesti memikirkan soal rumahtangga yang akan dibina dari sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besarnya.



Ada orang kata, sejak di tingkatan 1 sudah perlu memikirkannya.(rujuk langitilahi.com)



Ada pula orang kata, bila dah jumpa calon yang sesuai barulah memikirkan soal berumahtangga.



KISAH 7



Wajahnya ditenung. Ternampak riak kebahagiaan. Butir demi butir nasihatnya mengalir. Satu-satu disimpan erat di dalam mutiara hatinya.



“Akak solat istikharah mohon kepada Allah agar dikurniakan suami yang baik untuk akak sejak dari Tingkatan 2, hampir setiap malam sebelum tidur”



Ternganga mulutnya.



“Dan kini akak beroleh apa yang akak minta. Suami akak memang istimewa”



KISAH BARU



Tiba masa untuk memikirkannya. Dan melakukan sesuatu.



Sesuatu apa? Anda adalah apa yang anda fikirkan.



P/S :  "bilelah aku akan kawen?", "aku akan kawin dengan saper?", "aku nak kawin macam ni ker, macam tu?"...pelbagai soalan kita fikir..


Setelah bermacam-macam pengalaman yg sy timba dan terima, sy berpendapat, kita perlu mencari. Mencari dengan sebaik-baik persiapan diri kita dulu. Tak ada gunanya mencari kalau kita sendiri masih terumbang ambing. Sebaiknya sentiasalah bersiap sedia dengan ke'solehah'an yang kita mampu.InsyaAllah yang soleh akan mudah tertarik pada yg solehah......

8 comments:

  1. huhu..kadang2 bla terlalu fikir pun boleh tension gak..

    ReplyDelete
  2. owh mama aku mahu kawen.. kawen dgn sapa?? dengan Anak Raja.... Laalalalalaaaallaala...

    ReplyDelete
  3. salam..

    saya pun fikir tentang kwin juga..:))

    ReplyDelete
  4. salam..
    ermmm..menarik entri ni
    jodoh,ajal adalah ketentuan
    Allah jua..kadang kita rasa jodoh
    kita, Allah dah tulis dengan yang
    lain..maka itulah jodohnya..
    semulia2 wanita adalah cepat jodohnya
    dan cepat menjadi ibu..wallahualam

    ReplyDelete
  5. Kawin dgn anak rajaaaa.. Ekeke.. ;) Nnti klu kawin jemput tau ;))

    ReplyDelete
  6. salam ziarah...soleh untuk solehah...;-)

    ReplyDelete
  7. akak...suka word yang last tu..hehehe..kite letak kat my wall fb k..hehehe..suke...

    ReplyDelete
  8. akk...suke word yg last tu...nak post kat wall k...huhuh...ssgt setuju...

    ReplyDelete

conteng lar ckit....

Wajib Ingat Tentang Kita!!

Daisypath Anniversary tickers