Followers

Doa

“ Tuhanku, utuslah seorang suami yang soleh untuk melamarku, condongkanlah hatinya kepadaku berkat kebenaran Kalam-Mu yang qadim dan berkat UtusanMu yang mulia dengan keberkahan sejuta ucapan LAA HAWLA WALAA QUWWATA ILLAA BILLAAHIL 'ALIYYIL 'AZHIIM. Dan semoga Allah Melimpahkan Rahmat dan Salam kepada junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w., dan kepada segenap keluarga serta sahabatnya. Dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian Alam."

Wednesday, November 4, 2009

Luahan Hati Lelaki yg dibenarkan b'kahwin sorang lagi



hahaha.....baca lar..kejap jer...



jangan nak pasang niat je..



kisah benar :

Saya sendiri sebagai lelaki rasa tercabar apabila isteri saya sering mewar-warkan kepada saya bahawa umur saya dah melewati 40 tahun.
Life starts at 40. 'Kalau U rasa U nak pasang lagi satu, I izinkan', kata isteriku.

Bila berangan tentang nak kahwin lain ni memanglah seronok.
Tersengih- sengih aje lah I at that time.

'Dunia ni dah terbalik gamaknya, kawan-kawan aku siap pegi Siam sana
nak nikoh lagi satu, ni bini aku siap suruh pasang sorang
lagi...?!'

Tak tahulah kalau isteri I tu main reverse psikologi dengan I.
Tapi lepas I berfikir panjang, rasa-rasanya tak nak lah.

Sebab apa ?
Bila mengenangkan umur I yang dah 40+.
Let's say kalau I kahwin dengan anak dara, katakan umur 22 tahun.

Memang lah seronok beb.
Tentang makan minum, pakai I, kemas rumah dan kegemaran I, rasa nya
I tentu asyik teringatkan my first wife.

Tak perlu nak ajar, I suka makan apa, cam mana cara nak masaknya,
baju I kena gosok cam gini, kalau I bangun tidur I suka kalau my
wife dah siapkan segala gala nya lah.

Tak perlu I bagitau, dia dah tahu apa I suka.
Cerita apa I suka kat TV, teh atau kopi manis macam mana, hobi apa,
sukan kegemaran ... semua dia dah tahu.
Tak perlu start balik macam zaman umur 20-an dulu ...

Rasa rasa dapat ke isteri muda I suruh buat gitu, tentu dia banyak
ragam.
Ye lah dia muda,
I kan dah tua.

Mesti dia kata I ni mengada-ngada.
Sure I yang kena manjakan dia lebihlah, sebab dia muda.
Silap haribulan, takut lari lak, kan ...

Isteri muda ni bukan macam yang dah bersama dgn kita sejak muda.
Kalau kita rasa isteri tua banyak belanja, isteri yang muda pasti
lagi teruk.

Eh, budak 20-an zaman sekarang, dengan henbeg Gucci, dengan nak
tudung kain Mawi dan henpon jenama Nokia N95, Itu tak termasuk
kereta, paling korok pun mesti nak Honda atau
Toyota.
Perempuan muda sekarang mana main naik Proton atau Perodua.
Kalau I tak bagi barang-barang tu,
dia tak nak bagi 'barang' dia lak malam-malam.

Sedangkan dengan isteri tua,
awal-awal kahwin naik motorsikal cabuk pun sanggup, berpanas
berhujan, dukung anak kita dicelah motor tu.
Ahh ... terkenang juga zaman 'miskin' dulu tu.

Rumah dengan bini tua dulu pun setakat apartmet 3 bilik.
Tidur atas tilam nipis, dapur pun kecik, perkakas pun tak banyak.

Oh, untuk isteri muda, terpaksa aku buat OT untuk bayar rumah teres
dua tingkat tu, nak bayar peti ais Samsung dan TV Sony Bravia
40-inci mu itu ...

Dah umur 40-an ni, darah tinggi lak aku ni kena buat OT setiap hari
... hari minggu pun kena cari duit ... nak tengok bola
pun
tak
dapat ...

Lebih haru lagi, tentu anak anak I akan memberontak sakan.
Yelah sekarang ni kan banyak kes bapak kahwin lain anak-anak lebih
tertekan.
Ramai jadi liar, hisap dadah, jadi mat rempit dan bohsia.
Sebab tension bapak kawin baru.

Takut mereka menjauhkan diri dari I, malah akan membenci pula.

Disebabkan masyarakat kita ni memandang serong pada keluarga yang
bapak mereka kahwin lebih dari satu.
Kalau I ada anak dengan isteri baru, tentu kecik sangat lagi di masa
I dah tua dan memerlukan perhatian dari anak-anak.

Sedangkan rumah isteri muda tengah hiruk pikuk dengan anak anak
kecil
( kan dah ada experience dengan isteri pertama -bagaimana kelam
kabutnya dia menguruskan anak-anak)


Sedangkan di rumah isteri tua, anak anak dah besar, boleh tolong mak
dan sedang seronok bergurau senda bersama ibunya membincangkan
topik-topik terkini dan juga kehidupanmereka.

Duduk rumah bini muda, I yang tua-tua ni lak kena salin pampers dan
bagi baby mandi.
haha ... kalau tak buat, takut isteri muda merajuk pulak.

Tak boleh jadik nih. Banyak benda yang kena repeat.
Mula mula kawin tentu seronok.
Paling lama setahun-dua.

Bila dah ada anak,tanggungjawab baru bermula semula sebagaimana
dengan isteri pertama dulu-dulu.

Tapi masa ni kita dah tak larat nak basuh berak anak, nak pegi
shopping beli baju anak anak, nak dukung anak-anak.
Leceh lah nak kena teman isteri muda buat semua tu.

Silap haribulan orang kata tengah pilih baju cucu.
Eii tak sanggup pula.
Paling takut, orang ingat isteri muda tu anak I ...
... lagi haru ...

Balik rumah mertua pula, teringatkan masa akad nikah dulu, beria ria
kita nak kan anak dia.
Lepas tu kita kawin lagi satu. Tentu muka nih tak tahu nak letak kat
mana. Orang tua tak kan nak straight to the point. Tanya
itu
ini.

Kalau dia nak bercakap tentang tu cukup dengan jelingan dan
kerlingan
mata,buat kita dah tak senang duduk.

Tak kan raya asyik balik umah mak mertua baru aje.
Apatah lagi kalau I ni lak umur nak sama dengan mak-bapak mertua
baru I tu ....

Hish banyak lah lagi.

Bagi korang yang suka berbincang pasal benda yang indah indah kawin
dua nih silakanlah.

Tapi bagi I selagi hayat dikandung
badan, selagi tu lah I tak nak tambah.
Tak nak lah mendabik dada. Cakap besar.

Tapi sekadar menurutkan nafsu dan benda dalam seluar tu rasanya tak
pernah kurang pun layanan isteri pertama terhadap I.

Keluarga ni, kita bina keluarga bahagia yang di depan mata.

Bukannya yang di dalam kepala.
Bukannya di dalam seluar dalam je.

Hadapi hari esok yang tentu dengan keluarga yang banyak mengharungi
susah senang dari mula.

Pengorbanan isteri (walaupun kadang kala dia pernah merungut salah
Kita juga, cuai dan mengabaikannya) .

Apa apa pun semuanya bermula dengan kita. Insaflah.

Kalau nak ikut nabi, rasa rasanya solat subuh pun kita terlepas
kalau isteri tu tak kejutkan.
Bukan nak kata solat Subuh, kekadang waktu lain pun terlambat atau terlepas.


Baca Quran pun sekali-sekala,
baca Yassin pun hanya bila ada orang meninggal.
Ikut sunnah Nabi apa nama tu.

Tak payah lah yang lain lain.
Kang ada yang nangis bila disebutkan.
Cukuplah.
Sesungguhnya amat bertuahlah suami-suami yang mempunyai isteri yang
menyuarakan pendapat di ruangan ni.

Membuktikan mereka sayang, kasih dan cinta pada kalian.
Apa sangatlah kita nih.

Macam nabi konon. ye ke?
Bab kawin kawin aje nih cam nabi.

Bab menegakkan benda dalam seluar dalam je nak ikut sunnah.
Cuba bab menegakkan agama Islam,masih lagi terkial kial.
Wallahualam.


- suami orang-


sape sokong entri nie???huhu..

biler n kawen..(angan-angan mat jening)

10 comments:

  1. klu lah suma lelaki dlm dunia nie leh fkir cmnie..kn bgus...huu~~ ti manusiakn....nice post....

    ReplyDelete
  2. jarang ada laki camni...
    nafsu biasanya lagi kuat dari akal...

    anyway... wise thought.

    ReplyDelete
  3. suke...suke..suke..meh la follow saya..best la blog nih!!

    ReplyDelete
  4. Hai!! Come and visit our blog.. U can get ur cheap and adorable shawls there.. let's grab ur stuff!! :)

    ReplyDelete
  5. hmm hmm.. terima kasih buatkan saya tersenyum..

    ReplyDelete
  6. sokong en3 nie

    tapi kahwin 2 x semestinya pada usia tua

    ReplyDelete
  7. urmmm....
    kesimpulanya..
    kalau macam ni baik kawin 4 sebelum umur 40..baru bleh train sorang2...
    huhu..
    jngan mara ye..

    ReplyDelete
  8. waaa..360% ak sokong si somi ni!!
    sebagai lelaki...agak salute dgn luahan hati,jiwa,raga basikal die ni..

    ReplyDelete
  9. adoii.. pelik² tapi best la posting kat blog cokelatmanis nih. teruskan berblogging Nur Ayuni. :-) sokongan dari TKSB.

    ReplyDelete

conteng lar ckit....

Wajib Ingat Tentang Kita!!

Daisypath Anniversary tickers